Ciudadanos i el regeneracionisme

Wikimedia Commons / Houdini300
Juan Bértiz, Socialisme Revolucionari Barcelona


Totes les mirades es varen dirirgir, abans de les eleccions andaluses de març, cap a Podemos, sobre com es plasmaria el terratrèmol d'aquesta formació política, nascuda fa menys d'un any, i el creixement de la qual ha produït vertigen a molts. Fins i tot el PP semblava aterrit per tant d'èxit, perquè el traspàs de vots cap a Podemos no només ha afectat – i sembla que seguirà afectant – a IU, sinó perquè afecta també, i sobretot, al PSOE, l'altre pilar sobre el qual se sustenta el sistema polític sorgit de la Constitució del 78.


Però vet aquí que hi ha hagut una altra sorpresa no tan prevista ni anunciada, però que augmenta la sensació que l'actual sistema de partits trontolla, l'aparició al Parlament d'Andalusia de Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía. Nou representants al Parlament Andalús, vots captats, donada la posició política que pretén ocupar aquesta formació, la d'un cert i vague regeneracionisme centrista, tant del PSOE com del PP, que suposa sens dubte el punt de sortida per a la seva expansió al conjunt de l'Estat.

Hi ha qui pretén veure paral·lelismes entre Podemos i Ciudadanos. Aquesta formació seria, s'afirma, l'equivalent a Podemos en un àmbit més centrista, fins i tot conservador. Hi ha qui el considera el Podemos de la dreta, i la reacció del PP sembla ratificar-ho, fins i tot alguns sectors de l'esquerra i el sobiranisme català l'han titllat de populisme d'extrema dreta, espanyolisme filoPP.

Sens dubte, Ciudadanos comparteix amb Podemos el fet que trenca el model partidista i que per això res serà el mateix en el panorama espanyol després d'aquest any electoral. Però els paral·lelismes es redueixen a això. Tampoc sembla adequat establir-los, ja que responen a dues realitats ideològiques i socials ben diferents, encara que de vegades recorrin les dues formacions a aquest vague concepte de regeneracionisme, per cert, de profunda tradició espanyola, més en concret del reformisme liberal. Tampoc sembla adequat – o seria una simplificació reduccionista – titllar-lo d'expressió d'extrema dreta, aquest espectre ideològic ja compta amb les seves organitzacions, de moment i per fortuna, poc reeixides, incloent'hi Vox, sorgida del PP, dels seus sectors, aquests sí, més ultres.

Llavors, què és Ciudadanos?

Un breu repàs històric ens pot permetre entendre alguns elements de l'èxit d'aquesta formació. Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía, sorgeix a Catalunya el 2006 com a extensió d'un moviment social, Ciutadans de Catalunya, sorgit un any abans i avalat per intel·lectuals de la comunitat que, afirmaven, se sentien fastiguejats pel nacionalisme català i la seva ànsia d'ocupar tot l'espai de la societat catalana. Cal recordar que la Comunitat Autònoma Catalana havia estat durant lustres governada per CiU, concretament per Jordi Pujol, un personatge ara en clara decadència, però que durant anys es va erigir en la referència moral, política, social i cultural del país, gairebé un líder amb una finalitat concreta, la de reconstruir el país, Catalunya, donar-li aquest caràcter homogeni, tot això amb una visió burgesa, i sempre sota el paraigüa de l'Estat espanyol que permetia fer grans negocis a la seva burgesia. Ara Pujol resulta un personatge patètic, encara que bona part de la burgesia catalana segueix fent grans beneficis i mira no sense recel els hereus de l'exhonorable.

És cert que des dels anys 70, a les quatre províncies, s'havia creat un consens social sobre el caràcter nacional de Catalunya i la necessitat de reconeixement com a poble. Aquest reconeixement de la seva condició de nació i de la necessitat de mantenir i potenciar la seva llengua i els seus òrgans d'autogovern va ser assumit per l'esquerra, tant la més reformista – el PSC o el PSUC, reclamant un estatut d'autonomia – com la més revolucionària, que defensava en el seu conjunt el dret d'autodeterminació i fins i tot alguns grups, i no només els nacionalistes d'esquerres, també alguns partits de caràcter estatal, com la LCR o el MCC, la independència del país. Tota aquesta esquerra, a més, mobilitzava a la classe treballadora de Barcelona i el seu extraradi, bona part d'aquesta amb orígens a la resta de l'Estat. Però també és cert que qui es va beneficiar d'aquest consens va ser un nacionalisme conservador, bastant ambigu en la qüestió de la independència, com ha sigut CiU, que encara avui es mou, tot i les aparences, en el terreny de l'ambigüitat, en el sí ni no ni tot el contrari.

Només el PP ha aparegut fins al 2005 com el partit que dissentia d'aquesta visió nacional catalana. D'aquesta manera el catalanisme va adoptar tints progressistes i fins   i tot sans mentre l'espanyolisme passava a ser una cosa rància i reaccionària, incorporant en el concepte espanyolisme, de vegades, un sentiment d'identificació amb Espanya. Que CiU o el PSC no volguessin ni sentir parlar seriosament de la independència era una cosa que no es podia dir molt alt. En aquest context, CiU i ERC, l'expressió burgesa i petit burgesa del nacionalisme català, aconseguien l'hegemonia institucional mentre que el PSUC va entrar en crisi, va acabar diluint-se a ICV i EUiA, el PSC – adherit al PSOE – va començar a patir la crisi de la socialdemocràcia i l'esquerra radical s'esgotava en els noranta mentre que l'esquerra independentista no va acabar d'apuntar-se al panorama polític institucional fins a l'enfortiment de les CUP, via el municipalisme i per fi la seva arribada al Parlament.

En aquest context, s'esquerdava el sistema sorgit de la Transició, s'esgotava el model constitucional i començaven a qüestionar-se la monarquia, la visió idíl·lica de la història recent, el model econòmic després d'anys de falsa bonança i el sistema autonòmic. És una crisi que no resulta només d'un esgotament institucional, sinó que també – i sobretot – perquè canvien els paradigmes i les visions de si mateixos, i en aquest sentit salten pels aires les visions amables de col·lectivitat, però no només de l'Estat en el seu conjunt, sinó també dels pobles de l'Estat. Cal fixar-se que es deixa de parlar de nacionalisme i es passa a parlar de sobiranisme, això és, del paper que juga el poble com a subjecte sobre qui recau el dret a decidir el seu destí i els seus vincles institucionals, sense referència a un terme en desús, la nació. Només així s'entén que pugin a Catalunya les CUP però també que aparegui Ciudadanos, perquè és un reflex que aquest consens dels setanta s'ha esgotat al mateix temps.

Aquella esquerra que va permetre una visió hegemònica ja no existeix. No existeix un PSUC o una esquerra revolucionària amb incidència al cinturó vermell de Barcelona, on fins i tot guanya el PP – Badalona o Castelldefels –, a més el discurs nacionalista de CiU ha acabat per asfixiar una part de la població, allunyant-la dels valors de consens dels setanta.

Ciudadanos s'aprofita d'aquesta realitat. D'aquí que amb un discurs aparent, superficial i sovint oportunista, sí, però que ha concordat amb una sensació general de tedi, ha aconseguit obrir-se camí a Barcelona i les ciutats satèl·lits, ha atret una part de l'electorat de l'esquerra, no amb un discurs social de transformació, sinó de regeneració de les institucions i dels costums que recorden al krausisme de principis del segle XX, al lerrouxisme i a certs corrents reformadors. Ciudadanos parla de Reforma de l'Estat i de la democràcia, però també qüestiona el model autonòmic, però no per dotar de  mecanismes democràtics que permetin la lliure determinació, sinó per a assegurar el contrari, que les institucions de l'Estat no corrin perill. La qüestió no és que Ciudadanos no sigui partidària de la independència, sinó que no és partidària de la sobirania i d'un exercici democràtic de determinació. Però construeix un discurs reformista i liberal al voltant d'això que sona bé a alguns, clama a més per l'autoritat de l'Estat, quan a més tot trontolla. I no oblidem que les crisis afavoreixen la revolució, però també el conservadorisme reformador.

Ciudadanos ha aconseguit consolidar-se a Catalunya perquè el consens del setanta s'ha trencat a trossos, com s'ha trencat el pacte del 78, per això s'expandeix a la resta de l'Estat amb un discurs regeneracionista que ningú s'ha cregut en boca de Rosa Díez i dels seus aliats d'UPyD. No és difícil imaginar que Rivera aspira que el seu partit substitueixi al PP, una cosa que sembla difícil per ara, quan el PP, encara que ens sembli mentida, sembla que salvarà els mobles. Sigui el que sigui, Ciudadanos recull elements de la socialdemocràcia i del liberalisme per a canviar-ho tot, però sense canviar res. Depenem de la fortalesa d'una esquerra transformadora per a poder donar-li la volta a aquesta realitat.