Contra el racisme i la xenofòbia

Per l'internacionalisme i la solidaritat

14/02/2014, Antero Reis, Socialisme Revolucionari

Per què França i per què ara? Quin és el sentit d'un atemptat com el de Charlie Hebdo per unes vinyetes sobre Mahoma publicades fa temps, al cap i a la fi no van ser les primeres vinyetes aparegudes en mitjans europeus, just quan el Front Nacional de Marie Le Pen apareix com la força política francesa amb majors perspectives electorals malgrat (o per això mateix) el seu discurs xenòfob, antimusulmà i de repudi contra qualsevol diferència? No hauríem de caure en teories conspiratòries que insinuessin pactes secrets o en tripijocs de serveis secrets que busquessin incitar just aquesta reacció xenòfoba per a justificar una absurda "guerra de civilitzacions», un retorn a les croades medievals: sovint els radicalismes identitaris es retroalimenten i busquen l'enfrontament entre pobles o races, el nosaltres i l'ells sense més consideració.


És cert que les vinyetes en qüestió han pogut reflectir una manera de veure l'altre d'una manera ofensiva i des d'una talaia suprematista – nosaltres, els europeus laics i cultes, democràtics i civilitzatoris, ens riem de les creences i valors aliens en nom de la llibertat d'expressió i sense importar-nos l'ofensa a les persones –, però també ho és que ni de lluny això justifica el criminal acte d'assassinar als dibuixants i treballadors de la revista en qüestió. Sobretot perquè els assassinats a París ni tan sols són responsables del racisme, del neocolonialisme, de l'agressió imperialista o de les criminals guerres contra l'Iraq, com tampoc ho van ser les víctimes de les bombes d'Atocha, fa uns anys, moltes de les quals, sens dubte, van rebutjar i fins i tot es van manifestar contra la guerra de Bush-Aznar-Blair.

El que sí que busca l'atemptat de París al gener – com el d'Atocha, com el de Londres poc després, com el de les Torres Bessones, el primer d'aquesta naturalesa, l'atac a la població civil – és reforçar aquest discurs del nosaltres i ells, un enfrontament entre nacions, pobles i civilitzacions, una forma d'entendre el món com blocs en què l'altre es converteix en enemic perquè pertany a un altre poble, té una altra llengua o una altra religió. Nosaltres, blancs i europeus, hem de rebutjar als àrabs que, ens diuen, odien la nostra manera de viure i volen imposar-nos la seva presència i aprofitar-se del «nostre» sistema, i a ells, els àrabs, els diuen el mateix, que han de rebutjar els blancs europeus perquè aixequem fronteres, els excloem i ens burlem d'ells.

Mentrestant, «els nostres dirigents polítics», en connivència amb les grans multinacionals, els declaren la guerra, els bombardegen amb arguments que saben que són inventats i no tenen problemes a pactar amb alguns dels «seus» dirigents polítics, molts d'ells veritables sàtrapes que estiuegen a les nostres costes mentre els treballadors d'aquests països treballen de sol a sol. Un cop més hem de rebutjar les guerres per imperialistes i criminals, i hem d'incloure en aquest rebuig els actes terroristes indiscriminats, també per criminals a més de racistes. Hem de recordar la posició del moviment obrer abans de la Primera Guerra Mundial: no a la guerra entre pobles perquè els treballadors de qualsevol país no són els nostres enemics, sinó que ho són els burgesos que els i ens exploten. Per desgràcia, moltes organitzacions obreres de llavors van oblidar les consignes de l'internacionalisme igual que les obliden avui, obliden que hem de lluitar per la seva llibertat i la nostra.

Rebutgem el racisme i la xenofòbia de molts partits que alcen la seva veu avui a Europa, com el Front Nacional francès, de la mateixa manera que ens oposem al fonamentalisme que atempta de forma indiscriminada contra els nostres pobles o persegueix en els seus països a qui no comparteix els seus valors identitaris. Davant de tots ells, advoquem per l'internacionalisme i el socialisme a tots els països.