Tècnics de Movistar: La vaga indefinida dels subcontractats

Viky Lara, SR Gran Canària

Els tècnics de manteniment de la xarxa de Movistar es troben en vaga des del passat 7 d'abril, és a dir, des de ja fa més de 2 mesos, encara que la seva lluita a penes ha aparegut als mitjans de comunicació.

Menys s'ha parlat encara de les condicions dels treballadors i de com s'ha generat aquesta situació, ja que, aquests treballadors no presten serveis ni són pagats directament per Movistar, sinó per subcontractes. Mirant exclusivament pels seus beneficis, per descomptat, Movistar ha estat modificant els contractes amb aquestes empreses a la baixa, que a la vegada ha repercutit en pitjors contractes i condicions per a les seves plantilles. A més, tant Movistar com les empreses subcontractades, no paguen per hores sinó per serveis realitzats, cosa que està forçant a realitzar moltes més de 40 hores a la setmana per a arribar a un salari mínimament digne. La contractació sota la forma d'autònoms també és molt comú per estalviar-se quotes en seguretat social i altres despeses, cosa que està forçant els treballadors a realitzar jornades encara més esclaves, arribant a treballar de dilluns a diumenge, a més d'haver de fer-se càrrec de despeses com transport, eines, etc.


Fins ara s'ha aconseguit arribar en les negociacions a compromisos com a incrementar els barems de pagament. Però, els treballadors amplien les seves demandes per a poder arribar a unes condicions mínimes en els seus treballs: una baremació realista, que aconsegueixi que una jornada de 40 hores setmanals tingui un salari digne; el manteniment en futurs contractes de les plantilles actuals, incloent-hi contractes per als actuals autònoms; pujades en futurs contractes d'almenys l'IPC en comptes dels anteriors contractes a la baixa; i que el treball de cap de setmana i festiu es reguli perquè es compensi amb majors retribucions i descansos en dies laborables.

A llarg termini, a més, aspiren que sigui Movistar directament el que contracti, per acabar amb l'explotació que suposen les subcontractacions en bucle. Aquesta última demanda és important, ja que els treballadors subcontractats tècnics, i els d'altres departaments com el d'atenció al client, s'enfronten a condicions de treball especialment precàries, i a sous molt baixos que no els permeten sortir en molts casos de la pobresa. Mentrestant, Telefònica, empresa matriu de Movistar, se situa com l'empresa de telecomunicacions més important d'Europa i cinquena al món, i presumeix d'estar en creixement constant. I aquestes situacions no es donen només a Movistar, sinó que es reprodueixen a totes les empreses del sector, pel que una victòria dels treballadors de Movistar tindria una gran repercussió i donaria confiança a altres treballadors d'aquest sector, i també d'altres empreses que utilitzen la subcontractació per a abaratir costos i augmentar el marge de beneficis a costa dels treballadors.

Situacions com la subcontractació i la precarietat laboral divideixen les plantilles, fent que moltes vegades els treballadors i les treballadores ens sentim aïllats i sense motivació per a lluitar per unes condicions de treball que de totes maneres – en molts casos – terminaran en poques setmanes o mesos. Això ha tingut també repercussió en aquesta vaga, amb un seguiment desigual i que no s'ha donat en totes les províncies de l'estat a causa de les diferents empreses prestant serveis a diferents zones geogràfiques. Tot i així, els tècnics de Movistar estan rebent la solidaritat d'altres treballadors de Telefònica, que podrien realitzar parades en solidaritat, de col·lectius socials i també de partits d'esquerra. Va ser, per exemple, molt significativa la solidaritat que van rebre de figures com Ada Colau, arran de la seva ocupació al Movile World Congress i l'intent de reprimir-los. Està clar que ha sigut la lluita incansable durant ja fa dos mesos la que podrà donar una victòria als treballadors de Movistar, i aquests demanen, generosament, que se sumin ara tots els treballadors que puguin a la vaga, per a aconseguir bones condicions per a tot l'estat espanyol.

A l'arrel de l'explotació que pateixen aquests treballadors podem trobar la privatització de Telefònica, que no ha servit, junt amb l'entrada d'altres operadors, per a millorar la competència i els serveis com vaticinava la propaganda neoliberal, sinó per a beneficiar una elit amb bones connexions, a més, amb el poder polític. La famosa "porta giratòria" està, per tant, ben greixada a Telefònica, que ha fitxat a figures de la corrupció política com Iñaki Urdangarin i Eduardo Zaplana. Actualment, al Consell d'Administració de Telefònica, s'asseuen Rodrigo Rato i el marit de la vicepresidenta del govern Sáenz de Santamaría.


Per eliminar aquest pou de corrupció i privilegis per a la classe dirigent, és necessari que les empreses de telecomunicacions, així com les d'altres sectors clau de l'economia com banca, energia i transport, siguin preses en mans públiques. Però, això no perquè decideixin sobre elles buròcrates de l'estat, sinó perquè la seva gestió es realitzi de forma democràtica i transparent per assemblees de treballadors i representants de la resta de la societat. Així, aquestes empreses es posarien al servei de la societat, en comptes de les esprémer per al seu benefici, i es podrien aconseguir sous i condicions de treball dignes per a les seves plantilles, la fi de la subcontratació i la precarietat en aquests, i de xacres com la pobresa energètica.